وبلاگ#مهرزادwww.eMZed.ir

کتاب هنر فکر کردن، اثر ارنست دیمنه،

 

*با سلام و درود  به مهمانان عزیز و کاربران گرامی وبلاگ#مهرزاد، ضمن عرض ادب و احترام به شما، این صفحه به منظور اطلاع رسانی و برای نشر آگاهی و غنی سازی می باشد، خواهشمند است، هر گونه پیشنهاد یا انتقاد را به مدیر سایت بفرمایید.

 



شما هم می توانید صاحب اندیشه و فکر باشید، به شرط این که هنر فکر کردن را بدانید.


عوامل اصلی سازنده ی تفکر، نظیر درون نگری جریانهای ذهنی و فکری بینش انفرادی، زنده کردن حس کنجکاوی و عوامل اصلی دیگر را بشناسید. 


سپس موانع تفکر، همچون وسواسها، عقده های حقارت، تقلید کورکورانه از دیگران و موانع دیگر تفکر را درون وجودتان بازیابی کنید.


در این مرحله، به تقویت نیروی فکر از طریق تماس مستقیم با واقعیات، اختصاص دادن اوقاتی برای تفکر در زندگی روزانه، تمرین های تمرکز فکر، روش صحیح مطالعاتی کتاب و نشریات ارزشمند بپردازید. 


با کمک ۱۲ روش کاربردی و ساده ای که در این کتاب شرح داده شده است، شما به یقین خواهید توانست از یک بینش و تفکر خلاق برخوردار شوید و حتی قدم به دنیای خیال انگیز نویسندگی بگذارید.


پس از مطالعه ی عمیق این اثر مشاهده خواهید کرد که به یک انسان اندیشمند و آگاه تبدیل شده اید، چیزی که آرزوی اکثر انسان هاست.


تعریفی از معنای تفکر و تعقل را که البته در محتوای کتاب فوق نیست، اما برای درک بهتر و تحقیق بیشتر، مناسب است، در ادامه آورده ایم.

 

در یک تعریف ساده، تفکر یعنی تلاش و جست‌وجو در میان معلوماتِ کسب‌‌شده و اندوخته‌های ذهنی برای دست‌یافتن به پاسخ یک پرسش و معلوم‌کردن یک مسئله مجهول،


در این تعریف، تفکر به معنای، فکر‌کردن و یک ، فرایند درونی در نظر گرفته شده‌است. علاوه بر این معنا، تفکر معمولاً به معنای نیرو یا توانایی انسانی نیز در نظر گرفته می‌شود. یعنی به معنای تواناییِ فکر کردن. 


معمولاً می‌خواهیم ببینیم چه کنیم که این نیروی درونی را پرورش دهیم و تقویت کنیم؟


برای اینکه بتوانیم ایده و برنامه‌ای برای پرورش تفکر داشته باشیم، باید تعریف ساده خود را از تفکر دقیق‌تر کنیم. 


دقیقاً به همین خاطر است که تاکنون رویکردها،‌ نگرش‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی درباره چیستی تفکر و انواع آن و چگونگی رشد و پرورش آن پدید آمده‌اند، که هر کدام نیز مبانی فلسفی و نظام معناییِ ویژه خود را دارند:


تفکر انتقادی، تفکر خلاق، فراشناخت، تفکر سیستمی، تفکر طراحی و ... 


البته در میان این دیدگاه‌ها نقاط مشترکی هم وجود دارند،‌ ولی تفاوت‌ها نیز پابرجا هستند. 


قبل از صحبت درباره خود تفکر، شایسته است در نگاهی کل‌نگرانه ببینیم، اصلاً این توانایی در نقشه وجودی انسان چه موقعیتی دارد، زیرا شناخت برخی ویژگی‌های تفکر، به نسبتی وابسته با دیگر ابعاد وجودی انسان دارد.


مهم‌ترین نیرو از میان این نیروها، حقیقتی است که عقل نامیده می‌شود. این نیرو که وجه تمایزِ اصلی انسان از موجودات بی‌جان و جاندارانی همانند حیوانات و گیاهان است، در واقع خود از دو نیرو یا مرتبه کلی تشکیل ‌شده‌است که با عنوان‌های عقل نظری و عقل عملی شناخته می‌شوند.
 

عقل نظری که در رتبه‌ای بالاتر نسبت به عقل عملی قرار دارد، در مراتب سطحی و ابتدایی عهده‌دار شناخت حقایق کلی به ‌واسطه مفاهیم ذهنی و استدلال است و در مراتب عالی خود به درک حضوری و شهود حقایق متعالی و معنوی می‌پردازد. 


به عبارت دیگر، یافته‌های عقل نظری همیشه مفهومی و ذهنی نیستند، بلکه با رشد روحانی انسان، این شناخت‌های مفهومی به عمق جان او نفوذ می‌کنند و از دانسته‌ها به داشته‌های وجودی‌ تبدیل می‌شوند.


عقل عملی که در رتبه نازل‌تری نسبت به عقل نظری قرار دارد، نیرویی است که وظیفه تدبیر جسم و قوای جسمانی و همچنین، دیگر نیروهای درونی را براساس یافته‌ها و راهنمایی‌های کلی عقل نظری به عهده دارد.


به عبارت دیگر، عقل عملی با تشخیص اینکه در هر موقعیتی‌ چه عملی پسندیده و کدام یک ناپسند است، بدن و نیازهای بدنی و تمایلات و خیالات درونی را به‌گونه‌ای مدیریت و هدایت می‌کند که زمینه برای رشد حاصل می‌شود. 


در حالی‌که از یک سو عقل، به‌عنوان شریف‌ترین نیرو یا مرتبه انسانی، رو به‌سوی عالم معنا دارد و در پی حقیقت، خیر و تعالی معنوی است، توهم دیگر نیروی درونی انسان است که متوجه ابعاد حیوانی و مادی انسان و به دنبال هوس‌های این دنیایی است.


علاوه بر عقل و توهم، نیروی حفظ و ذخیره ادراکات و تجربه‌های پیشین از دیگر نیروهای درونی مهم انسان هستند که می‌توانیم آن را به‌صورت کلی، حافظه نام ‌بگذاریم.


در کنار حافظه، نیروی تفکر قرار دارد که عهده‌دار جست‌وجو در ادراکات و تجربه‌های ذخیره‌ شده و تغییر، تجزیه و ترکیب آن‌ها می باشد.
 

این دو نیرو بیشتر خدمت‌دهنده نیروهای دیگر هستند. به همین خاطر، نکته مهم در تعیین شایست یا ناشایست بودن تفکر، هم به‌عنوان یک فرایند و هم به‌عنوان یک توانایی، این است که این جست‌وجو و تحلیل و ترکیب به چه هدفی و در خدمت کدام نیرو از نیروهای درونی انسان است.


با نظر به توضیحاتی که داده شد، باید نیروی تفکر را به‌گونه‌ای پرورش دهیم که تنها در خدمت عقل باشد و به گونه‌هایی از فرآیند فکر کردن بپردازد که عقلی هستند. 

 


 

لطفا برای جلوگیری از قطع درختان، به جز موارد بسیار ضروری، ازچاپ روی کاغذ، خودداری فرمایید.

غنی سازی برای کار آفرینی و مدیریت با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.

بازگشت ^