*با سلام و درود به مهمانان عزیز و کاربران گرامی وبلاگ#مهرزاد، ضمن عرض ادب و احترام به شما، این صفحه به منظور اطلاع رسانی و برای نشر آگاهی و غنی سازی می باشد، خواهشمند است، هر گونه پیشنهاد یا انتقاد را به مدیر سایت بفرمایید.
جشنواره فیلم فجر، جشنوارهای درباره سینمای ایران می باشد.
این جشنواره یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی در ایران است که هر ساله در بهمنماه برگزار میشود و فرصتی است برای نمایش جدیدترین تولیدات سینمای ایران، رقابت فیلمسازان و بازیگران، و معرفی استعدادهای جدید:
جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۱ به عنوان جایگزینی برای جشنواره بینالمللی فیلم تهران تاسیس شد.
هدف اصلی این جشنواره، حمایت از سینمای ایران و ایجاد فضایی برای رقابت سالم بین فیلمسازان است.
جشنواره فیلم فجر شامل بخشهای مختلفی مانند سینمای ایران، سینمای مستند، فیلم کوتاه، و بخش بینالملل است.
مهمترین جایزه جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین است که به بهترین فیلمها و فیلمسازان اهدا میشود.
اهمیت جشنواره فیلم فجر:
ویترین سینمای ایران: جشنواره فیلم فجر، ویترین سینمای ایران به شمار میرود و فرصتی است برای معرفی فیلمهای ایرانی به مخاطبان داخلی و خارجی،
کشف استعدادها: این جشنواره نقش مهمی در کشف استعدادهای جدید در عرصه سینما دارد.
تبادل نظر: جشنواره فیلم فجر، فضایی برای تبادل نظر بین فیلمسازان، منتقدان و مخاطبان فراهم میکند.
تاثیرگذاری بر سینمای ایران: نتایج جشنواره فیلم فجر، تاثیر قابل توجهی بر روند تولید و نمایش فیلم در ایران دارد.
ویژگیهای جشنواره فیلم فجر:
رقابتی بودن: بخش عمدهای از جشنواره فیلم فجر به بخش رقابتی اختصاص دارد که در آن فیلمهای مختلف برای کسب جوایز با هم رقابت میکنند.
ملی و بینالمللی: علاوه بر بخش ملی، جشنواره فیلم فجر دارای بخش بینالمللی نیز هست که در آن فیلمهای خارجی به نمایش گذاشته میشوند.
حضور گسترده هنرمندان: در جشنواره فیلم فجر، بسیاری از چهرههای مطرح سینمای ایران حضور دارند و به نقد و بررسی فیلمها میپردازند.
اهمیت مردمی: در سالهای اخیر، بخش مردمی جشنواره فیلم فجر به عنوان یکی از بخشهای مهم این رویداد مطرح شده است.
مشاهده اجرای سرود ای ایران ای مرز پر گوهر، توسط هنرمندان مشهور،
معرفی کامل همه فیلم های چهل و سومین دوره جشنواره،
فهرست الفبایی 33 فیلم حاضر در بخش اصلی مسابقه جشنواره فجر ۱۴۰۳ را در زیر مشاهده میکنید.
۱. فیلم ۱۹۶۸ | امیرمهدی پوروزیری
۲. فیلم آبستن | مصطفی و محمد تنابنده
۳. فیلم آنتیک | هادی نائیجی
۴. فیلم اسفند | دانش اقباشاوی
۵. فیلم اشک هور | مهدی جعفری
۶. فیلم بازی خونی | حسین میرزامحمدی
۷. فیلم بازی را بکش | محمدابراهیم عزیزی
۸. فیلم بچه مردم | محمود کریمی
۹. فیلم پیشمرگ | علی غفاری
۱۰. فیلم تاکسیدرمی | محمد پایدار
۱۱. فیلم ترک عمیق | آرمان زرین کوب
۱۲. فیلم چشم بادومی | ابراهیم امینی
۱۳. فیلم خاتی | فریدون نجفی
۱۴. فیلم خدای جنگ | حسین دارابی
۱۵. فیلم داد | ابوالفضل جلیلی
۱۶. فیلم دست تنها | امیرحسین ثقفی
۱۷. فیلم رها | حسام فرهمند
۱۸. فیلم زمانی در ابدیت | مهدی نوروزیان
۱۹. فیلم زیبا صدایم کن | رسول صدرعاملی
۲۰. فیلم سونسوز | رضا جمالی
۲۱. فیلم شاه نقش | شاهد احمدلو
۲۲. فیلم شمال از جنوب غربی | حمید زرگرنژاد
۲۳. فیلم شوهر ستاره | ابراهیم ایرج زاد
۲۴. فیلم صددام | پدرام پورامیری
۲۵. فیلم صیاد | جواد افشار
۲۶. فیلم فریاد | محمدرضا اردلان
۲۷. فیلم کفایت مذاکرات | سهیل موفق
۲۸. فیلم گوزنهای اتوبان | ابوالفضل صفاری
۲۹. فیلم لولی | رضا فرهمند
۳۰. فیلم ماریا | مهدی اصغری ازغدی
۳۱. فیلم مرد آرام | بهنوش صادقی
۳۲. فیلم موسی کلیم الله | ابراهیم حاتمیکیا
۳۳. فیلم ناتور دشت | سیدمحمدرضا خردمندان
فیلم های بخش پویانمایی جشنواره ۴۳:
1. انیمیشن افسانه سپهر، عماد رحمانی و مهرداد محرابی
2. انیمیشن پسر دلفینی ۲، محمد خیراندیش
3. انیمیشن زال و رودابه، محمدعلی سجادی
4. انیمیشن ژولیت و شاه، اشکان رهگذر
هیئت داوران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، توسط منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره معرفی شدند:
کمال تبریزی (کارگردان)، رضا درستکار (منتقد)، بهرام رادان (بازیگر و تهیهکننده)، علیرضا رئیسیان (کارگردان)، علیرضا زریندست (فیلمبردار)، عزتالله ضرغامی (مدیر فرهنگی) و مستانه مهاجر (تدوینگر) به عنوان اعضای هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
زریندست سابقه دریافت ۳ سیمرغ، رادان ۲ سیمرغ و کمال تبریزی یک سیمرغ بلورین را در کارنامه خود دارند.
هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۳:
اعضای هیات انتخاب چهل وسومین دوره جشنواره فیلم فجر چهرههای نامآشنای سینمایی هستند. ترکیب شناختهشدهتری از سالهای قبل؛ رعنا آزادیور (بازیگر)، آرش خوشخو (روزنامهنگار و منتقد سینما)، سعید سهیلی (نویسنده، کارگردان و تهیهکننده)، منیر قیدی (نویسنده و کارگردان)، حسین کرمی (مدیر فرهنگی)، محمود گبرلو (کارشناس رسانه و منتقد سینما) و محمدرضا مصباح (تهیه کننده) ارزیابی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در بخش سینمای ایران را به عهده داشتند.
ویژگی های جشنواره چهل و سوم فیلم فجر:
- این دوره از جشنواره، با نمایش ۳۳ فیلم در بخش اصلی، یکی از شلوغترین ادوار تاریخ این رویداد است. آخرین بار در دوره بیست و نهم (سال ۸۹) جشنواره فیلم فجر، میزبان ۳۳ فیلم در بخش اصلی شد.
- پس از چند سال، بخش فیلماولیها از بخش اصلی جشنواره جدا نشده است. تا پیش از این آثار مربوط به کارگردانان فیلماولی در بخشی مجزا به نام «نگاه نو» معرفی میشد.
- 13 فیلم کارگردان فیلماولی در این دوره از جشنواره حاضرند که فیلمهایشان در همه بخشها داوری خواهد شد و البته ۲ سیمرغ اختصاصی فیلمهای اول را هم دریافت خواهند کرد.
- جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۳ یکی از شلوغترین دورههای جشنواره از نظر فیلمهای ژانر دفاع مقدس (در سالهای پس از جنگ) است.
8 فیلم با موضوع جنگ و دفاع مقدس، عملیات یا قهرمانان یا حاشیه، در جشنواره حضور دارد، اسفند و اشک هور، هر دو با محوریت شهید علی هاشمی، پیشمرگ درباره شهید سعید قهاری سعید، صیاد، با داستان عملیات خیبر و شهید صیاد شیرازی، خدای جنگ برشی از زندگی شهید طهرانی مقدم، شمال از جنوبغربی، درباره عملیات خرابکارانه از سوی رژیم بعثی عراق، صددام، هم نگاهی کمدی به حاشیه جنگ دارد و بازیخونی، که اگرچه مستقیم به دفاع مقدس ارتباط ندارد ولی به مسایل آن زمان در آمل مرتبط است.
- همچنین این دوره از جشنواره فیلم فجر، از نظر نمایش وقایع انقلابی یا مرتبط با اواخر دهه ۵۰ هم ویژه است.
فیلمهای ۱۹۶۸ درباره حاشیه بازی فوتبال ایران و اسرائیل،
آنتیک، درباره حاشیههای طنزآمیز اوایل انقلاب،
بازیخونی، درباره رشادتهای مردم آمل،
تاکسیدرمی، اثری مرتبط با خاندان پهلوی.
به این ترتیب یکسوم فیلمهای جشنواره ۴۳ فیلم فجر درباره وقایع انقلاب و دفاع مقدس است.
- غیر از ۱۳ فیلم اولی که تماشای فیلمهایشان نشاندهنده استعدادشان است، تماشای فیلم ابراهیم حاتمیکیا و رسول صدرعاملی که هر دو پس از سالها در جشنواره حضور دارند و از نسل دوم کارگردانان ایران محسوب میشوند، کنجکاویهای زیادی دارد.
پرستاره ترین فیلم جشنواره فجر ۱۴۰۳:
فیلمهای گوزن های اتوبان و زمانی در ابدیت، از بازیگرانی بهره میبرند که تماشای مواجههشان جذاب است. جالب اینکه هر دو فیلم، کارگردانان جوان و کمترشناختهای دارد.
ابوالفضل صفاری و مهدی نوروزیان و نوید پورفرج، بازیگر مشترک هر دو فیلم است.
پرکارترین بازیگر جشنواره فیلم فجر ۴۳:
در این دوره ۱۵ چهره با دو فیلم در جشنواره حضور دارند. البته این آمار بدون در نظر گرفتن بازیگران فیلمهایی است که قرار است در نمایش ویژه اکران شوند.
نکته جالب اما افزایش آمار حضور بازیگران در بیش از یک فیلم است که نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.
در دوره چهل و دوم تنها ۷ چهره در دو فیلم حضور داشتند و همین افزایش دوبرابری ایفای نقش بازیگران در دو اثر، نکته قابل تاملی است که این جشنواره را از سال قبل متمایز میکند.
در این دوره از میان ۱۵ چهره سینمایی که در دو اثر ایفای نقش کردهاند، ۱۲ بازیگر مرد و ۳ بازیگر، زن هستند.
البته در صورت اکران فیلمهایی چون، پیرپسر، بی سر و صدا، رکسانا و قاتل و وحشی، حامد بهداد و لیلا حاتمی با سه فیلم و مهران غفوریان، بهرنگ علوی و محمدرضا داوودنژاد با دو فیلم در جشنواره حضور خواهند داشت.
بحث برانگیزترین فیلم جشنواره چهل و سوم فجر:
هر جا که نام ابراهیم حاتمیکیا باشد باید بلافاصله نام بحثبرانگیزترین فیلم و اتفاق را به او داد.
او اگرچه در دهه هفتم زندگیاش دیگر مانند گذشته حال و حوصله جنجال ندارد و احتمالا فیلم تاریخیاش هم مجال این را ندارد که جنجال به پا کند اما بالاخره آقا ابراهیم همیشه پتانسیل این را دارد که این جنجالها را به پا کند مگر اتفاق خاصی بیفتد و این لقب به فرد و فیلم دیگر تعلق بگیرد.
غیرمنتظرهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۳:
آنطور که از خلاصه داستان فیلمها بر میآید و از حواشی آثار حاضر در این رویداد مهم سینمایی به گوش میرسد، باید اتفاقهای غیرمنتظره را در بخش خارج از مسابقه جستوجو کرد.
جایی که احتمالا نمایش فیلمهایی همچون قاتل و وحشی و یا فیلم پیر پسر و رکسانا حسابی تنور جشنواره را گرم میکند.
اما نباید از فیلمهایی همچون، سونسوز، هم به سادگی گذشت که با همان یک خطی خود حسابی کنجکاوی برانگیز شدند.
جشنواره فیلم فجر ۴۳ در دولت جدید و تیم راهبری جدید آغاز به کار کرد. اولین نشانههای تغییر و بهبود اوضاع با معرفی یکی از تهیهکنندگان و خوشنامهای سینما به عنوان دبیر این دوره جشنواره بود، منوچهر شاهسواری،
البته پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر حاشیههای بسیاری داشت.
عکس عزیز ساعتی از رقیه چهرهآزاد، برای فیلم مشهور و محبوبِ زندهیاد علی حاتمی، فیلم مادر، سوژه شد.
اما تغییرات این عکس، جوانسازی و… با انتقادهای زیادی روبهرو شد و نتوانست رضایت گروهی از مخاطبان را همراه داشته باشد.
فرهنگ مادری:
ما را چه غم که زاده فرهنگ مادریم،
زی تو به از سپاس و ستایش چه آوریم،
از مادری که هسته فرهنگ آدمی است،
پاید جهان و ما همه محتاج این دریم،
بی تو جهان و هر چه در او هست، مظلم است،
جز در لوای مهر رخت راه نسپریم،
تا سروری، مسخر خیل خیال توست،
در پهنه خیال، خیالی نپروریم،
از محکم حکیم که تنزیل محکم است،
در شان این حماسه پیامی بیاوریم،
بال ادب بگستر و قول کریم گوی،
جز بال عجز و خواری زی تو نگستریم،
کردی هر آنچه شرط وفا بود و مادری،
ما خود بر این گزیده سخن نیک داوریم،
ما را جز این نماند که تا ماند این اساس،
در رهگذار مهر تو پیمان بسر بریم،
آسوده زی که فضل الهی ترا سزاست،
دریا تویی ز غیرت و ما، در و گوهریم،
پرورده را زبان ثنای تو کوته است،
پرورده ایم و در خور احسان مادریم،
فرهنگ مادری به جهان مستدام باد،
و آن را به حکم یزدان پشتیم و یاوریم،
زی او به از سپاس و ستایش چه آوریم،
زی او به از سپاس و ستایش چه آوریم،
- قسمت هایی از گزارش بالا، توسط فیلیمو، نقل شده است.
لطفا برای جلوگیری از قطع درختان، به جز موارد بسیار ضروری، ازچاپ روی کاغذ، خودداری فرمایید.
غنی سازی برای کار آفرینی و مدیریت با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات
enriching Management & Entrepreneurship by Information and Communications Technology