وبلاگ#مهرزادwww.eMZed.ir

معرفی کتاب از خوب به عالی نوشته جیمز کالینز

 

 

" با سلام و درود  به مهمانان عزیز و کاربران گرامی وبلاگ مهرزاد، ضمن عرض ادب و احترام به شما، این صفحه به منظور اطلاع رسانی و برای نشر آگاهی و غنی سازی می باشد،
خواهشمند است، هر گونه پیشنهاد یا انتقاد را به مدیر سایت بفرمایید. "

 


 

سالها بود که این سوال ذهن جیم کالینز را به خود مشغول کرده بود، آیا هستند شرکتهایی که بتوانند با خطرات مقابله کنند و متوسط بودن در درازمدت یا وضعی بدتر از آن را به برتری در درازمدت تبدیل کنند؟ اگر چنین است، پس ویژگیهای متمایز و جهانی، برای فرایند تبدیل شدن یک شرکت از مرحلهی خوب به عالی کداماند؟

 

کالینز و گروه تحقیقش، با استفاده از معیاری سختگیرانه مجموعهای از شرکتهای ممتاز را شناسایی کردهاند، که از مرحلهی خوب به عالی جهش کرده و این نتایج را به مدت حداقل پانزده سال حفظ کرده بودند. چقدر عالی! این شرکتها پساز دوران تحول سودهای سهامی مرکبی داشتند که مدت پانزده سال بهطور متوسط به هفت برابر نرخ بازار بورس میرسید. این مقدار حتی بیشاز دو برابر سودهای بهترین شرکتهای جهان، ازجمله کوکاکولا، اینتل، جنرال الکتریک بود.

 

گروه تحقیق، شرکتهای رهسپار تعالی را با مجموعهای از شرکتهای همتراز آنها که به دقت انتخابشده بودند، مورد مقایسه قرار دادند. شرکتهایی که از جهش رهسپاری به سوی تعالی بازماندند، مشکل آنها چه بود؟ چرا یک گروه از شرکتها حقیقتاً به سطح عالی رسیدند؟ درحالیکه گروه دیگر صرفاً در حد خوب باقی ماندند؟ گروه تحقیق بیشاز پنج سال سوابق تمام این بیست و هشت شرکت مورد مطالعه را تحلیل کردند. پساز بررسی انبوهی از دادهها و هزاران صفحه مصاحبه، کالینز و گروهش مشخصههای اصلی عالی بودن را کشف کردند. چرا فقط برخی از شرکتها جهش میکنند؟

 

یافتههای مبحث از خوب به عالی بسیاری از خوانندگان را شگفتزده خواهد کرد و حقیقتاً تمامی جنبههای خطمشی مدیریت را روشن خواهد ساخت. یافتههای این کتاب شامل موارد ذیل هستند:

رهبران سطح پنجم

گروه تحقیق از کشف نوعی مدیریت لازم برای رسیدن به تعالی بینهایت متعجب شدند.

فرهنگ مبتنی بر نظم گرایی

وقتی فرهنگ انضباطی را با وجدان کاری در هم درهم آمیزید، معجون جادویی نتایج عالی را به دست خواهید آورد.

مفهوم خارپشتی

جهش از درجه خوب به عالی نیازمند فرا رفتن از مرز شایستگی صرف است.

شتاب دهندههای فناوری

شرکتهای رهسپار تعالی نسبتبه نقش تکنولوژی اندیشهی متفاوتی دارند.

چرخه رشد و چرخه نابودی

کسانی که برنامههای تغییر بنیادین و دگرگونیهای ناگهانی و شدید را مدنظر داشتند، حقیقتاً از هر جهشی بازماندند.

 

جیم کالینز میگوید برخی از مفاهیم مهمی که در این کتاب به آن اشاره شده با دنیای کاری مدرن ما هماهنگی دارند و اذعان میدارم که برخی با آنها مخالفاند. اما حتی اگر مخالفانی هم داشته باشد؟ آیا میتوان این یافتهها را انکار کرد؟

 

جای خوشبختی است که هم‌اکنون بسیاری از رشته‌های مدیریت تدریس و نیز کتاب‌های بسیاری در این زمینه نگاشته می‌شوند، اما آنچه این کتاب را از سایرین متمایز می‌کند دیدگاه دگراندیشان ای است که در آن موج می‌زند. در این کتاب مؤلف سعی کرده با سبکی ساده و قابل‌فهم برای عموم، بدون استفاده از الفاظ سنگین این مقوله را از زاویه‌ای دیگر مورد بررسی قرار دهد. سبکی که تا کنون کمتر کسی مورد استفاده قرار داده‌است.

 

این کتاب می‌تواند الگوی خوبی برای دانش‌آموختگان رشته مدیریت باشد و این دسته از عزیزان می‌توانند با بهره‌گیری از رهنمودهای آن عملکردهای عینی و ملموس واحدهای اقتصادی کشور و کل جهان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و پس‌از مقایسه، دیدگاه جامع‌تر و واقع‌گرایانه تری در این زمینه به دست آورند. گذشته از آن لازم به ذکر است، مطالب کتاب حاضر دربرگیرنده تمام اقشار جامعه و به‌طورکلی تمام انسان‌هاست.

 

از خوب به عالی ظاهرا یک کتاب اقتصادی و به‌عبارتی مدیریتی است، اما در نهایت هدف آن ارتقاء سطح تفکر بشر و رسیدن به جایگاه های بالاتر  است. همه ما می‌دانیم که فرد فرد ما، در زندگی نیاز به یافتن بهترین پاسخ‌ها و عملکردها داریم، آنچه که در لابه‌لای صفحات این کتاب می‌خوانیم به نوعی می‌تواند، در یافتن روشی مؤثر و عملی برای بهزیستی و رسیدن به کمال به ما کمک کند. به امید آنکه در تمام جنبه‌های زندگی انسانهای توانمندی باشیم.


چرا برخی از شرکت‌ها جهش می‌کنند و برخی دیگر خیر؟ از خوب به عالی همانگونه که از نامش برمی‌آید، مسیر رشد و بالندگی را ترسیم می‌کند. عرصه‌های بزرگ اقتصادی را ارائه می‌دهد. راز موفقیت مؤسسات برتر دنیا را بازگو می‌کند و ما را با عملکرد مدیران برتر آشنا می‌سازد. با متنی ساده و به‌ دور از الفاظ تخصصی مفاهیم مدیریتی را شرح می‌دهد.


وجه تمایز آن از سایر کتاب‌های مدیریتی نگرش خلاق آن است. بدین‌معنا که اصول و روش‌های مدیریتی را از قالب کلیشه‌های همیشگی خارج می‌کند و می‌گوید که همه ما در هر زمینه‌ای که فعال باشیم، می‌توانیم بالا و بالاتر برویم و می‌توانیم افق دید خود را وسعت ببخشیم و خود را از پیله ی ماندن در وضعیت فقط، خوب برهانیم. 


با این کتاب، همراه شوید و ببینید، چرا خوب مانعی برای عالی است و این یکی از دلایل اصلی است که چرا کمتر پیش می‌آید که به سطح عالی برسیم.
 در میان کسب‌وکارها و شرکت‌ها نیز اوضاع به‌همین منوال است. آیا می‌خواهید کسب‌وکار خود را از سطح خوب به عالی برسانید؟ می‌دانید که باید چه مراحلی را پشت سر بگذارید؟ شما باید دریابید که چرا برخی شرکت‌ها پیشرفت می‌کنند و برخی دیگر از پیشرفت باز می‌مانند.


آقای کالینز در کتاب از خوب به عالی به دو پیام وسوسه‌انگیز اشاره می‌کند، اینکه افراد معمولی هم می‌توانند به سطح مدیریت عالی دست یابند و کسانی که اصول این کتاب را به کار ببرند، خواهند توانست، مؤسسات یا شرکت‌هایی عالی و موفق را پدید آورند.
کتاب حاضر با بهره‌گیری از تحقیقات دقیق و روش‌مند، سبک‌های مدیریتی کنونی را به چالش می‌کشاند، از ایده مدیریت مافوق بشری تا فناوری اطلاعات و تمایل به تملک و تلفیق شرکت‌ها صحبت می کند. مطالب این کتاب الزاماً افراد متوسط را به افرادی با کفایت تبدیل نخواهد کرد، اما موجب می‌شود تا شایستگی به تعالی بدل شود و کتابی است که مدیران باید برای خواندنش بشتابند. 


آقای کالینز و گروه تحقیق اش یکی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به دنیای کار و تجارت را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند و تفاوت این اثر با نوشته‌های دیگر این است که آقای کالینز برای رسیدن به این نتایج مسیر پرتلاشی را پیموده‌است. این کتاب بر اساس بررسی دقیق و موشکافانه و تجارب سازمان‌ها و شرکت‌ها گردآوری‌شده و برای رساندن ما به دستاوردهای غیرمنتظره از نیروی شگفت‌آوری برخوردار است و بهترین ایده ها در زمینه کسب‌وکار را مطرح می کند.


آقای جیم کالینز شریک در تالیف کتاب پایداری بوده است. همچنین به‌عنوان استادی هست که سال‌ها به مطالعه شرکت‌های باثبات و عالی پرداخته، در شرکت‌ها و بخش‌های مختلف اجتماعی به مدیران رهنمود داده و عضو رسمی دانشکده بازرگانی دانشگاه استنفورد بوده و جایزه استاد برجسته را نیز از همین دانشگاه دریافت کرده‌ است.
کتابی که پیش روی شما خواننده گرامی قرار دارد حاصل تلاش جمعی از محققان و کارشناسان امور اقتصادی و اجتماعی  است. یکی از معدود کتاب‌هایی است که با نگاهی تازه و جامع به تحلیل عملکرد واحدهای اقتصادی بزرگ جهان و ایالات متحده پرداخته‌است.


بدیهی است که برخی از مطالب و بخش‌ها با نگرش جدید، با نوع نگرش رایج در جامعه ما مغایرت دارد. زیرا همانگونه که می‌دانید، بنا به قلمرو وسیع اقتصاد دولتی، هنوز فضای کافی برای شکوفایی بخش‌های خصوصی کشورمان باز نشده‌است. اما با توجه به رویکردهای کنونی به سمت اقتصاد خصوصی می‌رویم و به‌نظر می‌رسد که گسترش این سازمان‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور به وقوع بپیوندد و بی‌شک موفقیت در این زمینه بیش‌از همه در گرو مدیریت کارآمد است. هرچند که می‌توانیم در تمام عرصه‌های اقتصادی کشورمان اعم از دولتی و خصوصی با بهره‌گیری از مدیران مستعد و کارآمد گام‌های بلندی در جهت رسیدن به تعالی برداریم.
 

بخش هایی از این کتاب:
برای اینکه بتوانیم از جایگاه خوب به عالی برسیم لازم است فراتر از مهارت ها و شایستگی ها برویم، اینکه صرفا در کاری خوب هستید، پول خوبی به دست می آورید و پیشرفت دارید لزوما به این معنا نیست که در کاری بهترین هستید.

 

شرکت های خوب به عالی به این حقیقت رسیدند که انجام دادن کارهایی که ما درآن ها خوب هستیم ما را به سطح خوب می رساند. تنها راه عالی شدن این است که بفهمید در چه زمینه ای میتوانید بهتر از سازمان یا شرکت دیگری فعالیت داشته باشید.

 

محیط های کاری شرکت های حرفه ای، جدی و سفت و سخت به نظر می آیند. اگر روند  کاری این شرکت ها را ندانید دوام نمی آورید.
فرهنگ ها و قوانین شرکت های حرفه ای بی رحمانه نیستند ، سخت گیرانه هستند. تفاوت این دو کلمه بسیار مهم است.

سخت گیر باشید اما ظالم نباشید.


همچنین این کتاب را به علاقمندان کتاب های حوزه  مدیریت و کسب و کار و به ویژه مدیران و کارآفرینان پیشنهاد می کنیم.

در ادامه و در آینده نزدیک، خلاصه این کتاب را هم ارایه خواهیم داد.

 


 

لطفا برای جلوگیری از قطع درختان، به جز موارد بسیار ضروری، ازچاپ روی کاغذ، خودداری فرمایید.

غنی سازی برای کار آفرینی و  مدیریت با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.

بازگشت ^