وبلاگ#مهرزادwww.eMZed.ir

معرفی کتاب مدیریت استراتژیک نوشته فرد آر دیوید دکتر پارساییان و دکتر اعرابی

 

 

 

" با سلام و درود  به مهمانان عزیز و کاربران گرامی وبلاگ #مهرزاد، ضمن عرض ادب و احترام به شما، این صفحه به منظور اطلاع رسانی و برای نشر آگاهی و غنی سازی می باشد،
خواهشمند است، هر گونه پیشنهاد یا انتقاد را به مدیر سایت بفرمایید. "


سازمان‌ها در معنای وسیع کلمه از شالوده‌های اصلی اجتماع کنونی اند و مدیریت مهم‌ترین عامل در حیات رشد و بالندگی یا مرگ سازمان‌هاست.


مدیر روند حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب را هدایت می‌کند و در هر لحظه برای ایجاد آینده بهتر در تکاپو است.

 

گذشته با تمام اهمیت و آموختنی‌هایش و یا، با تمام تأثیری که می‌تواند بر آینده داشته باشد، اتفاق افتاده است و هیچ نیروی بشری نمی‌تواند آن را دگربار و به‌گونه‌ای متفاوت بیافریند. ولی آینده در راه است و قسمت مهمی از آن به آن‌چه امروز می‌گذرد، مربوط است و ما باید سهم فرزندان این سرزمین را از آینده جهان معلوم کنیم و برای این منظور به عزمی ملی نیاز داریم.

 

عزم جامعه را مجموعه مدیریت کشور هدایت می‌کند، لذا امر مدیریت مهم‌ترین مقوله‌ای است که باید برای رشد و تعالی فرهنگی، اقتصادی، فنی و ... جامعه مورد توجه قرار گیرد. و به‌لحاظ اهمیت موضوع مدیریت در عرصه‌های مختلف باید به این مقوله مهم پرداخت.

 

امید است تلاشگران عرصه علم و فرهنگ و صاحبان اندیشه در حوزه مدیریت در یک همگامی و هماهنگی حیاتی برای توفیق در ارائه بهترین و ضروری‌ترین آثار در این میدان یاری نمایند.

 

این کتاب ترجمه کاملی از اثر پرارزش نویسنده آن، فرد آر دیوید، به‌نام مدیریت استراتژیک است که با فاصله کم‌تر از چند  ماه از تاریخ انتشار نسخه اصلی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 

 

این کتاب تاکنون به چند زبان دیگر منتشر شده و در چند صد دانشگاه و دانشکده در سراسر دنیا به‌عنوان یکی از بهترین کتاب‌های درسی در زمینه مدیریت استراتژیک و سیاست‌های بازرگانی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکترا، مورداستفاده پژوهشگران اساتید و دانشجویان قرار گرفته است.

 

کتاب مدیریت استراتژیک با استفاده از جدیدترین تحقیقات و تجربیات و تجزیه و تحلیل‌های موردی توانسته است، زمینه را برای تقویت بینش، دانش و مهارت‌های مناسب برای رویارویی با دنیای امروز که با شتابی متفاوت از گذشته درحال تغییرند، برای  ما فراهم آورد.

 

این کتاب بین دو گرایش نظری و عملی پیوندی منطقی جذاب و زنده برقرار نموده است که همین خصوصیت موجب استفاده گسترده آن در بین مدیران متخصصین و کارشناسان در سازمان‌های کوچک و بزرگ دولتی و غیردولتی انتفاعی و غیرانتفاعی شده‌است.

 

کتاب حاضر شامل یک مقدمه پنج بخش و ده فصل می‌باشد. در مقدمه، روش تجزیه‌وتحلیل موردی را که به‌عنوان بهترین ابزار برای درک مفاهیم تئوری‌ها و روش‌های مدیریت استراتژیک در دنیای واقعی می‌باشد، ارائه می‌نماید.

بخش اول، به‌عنوان پیش‌نیاز برای ورود به مراحل اصلی با بررسی ماهیت مدیریت استراتژیک و انواع استراتژی‌ها در عمل، یک تصور کلی از مدیریت استراتژیک را ارائه می‌کند. 

 

یک مدل جامع یکپارچه و ساده، برای سه مرحله اصلی مدیریت استراتژیک را در بخش  های  بعدی ، بخش دوم تدوین استراتژی، بخش سوم اجرای استراتژی، بخش چهارم ارزیابی استراتژی را پوشش می‌دهد. 

 

بخش پنجم با عنوان مسائل جهانی در مدیریت استراتژیک به بررسی موضوعات مدیریت استراتژیک بین‌المللی پرداخته و پایان بخش کتاب می‌باشد.

 

این کتاب در هر قسمت، آهنگ اصلی خود به‌منظور پرمحتوا کردن، به‌روز نمودن و زنده و واقعی شدن فرایند مدیریت استراتژیک را تعقیب می‌کند.

 

پویایی و پیچیدگی اقتصاد و تجارت و تفاوت‌های فرهنگی بیش از گذشته مستقیم بر تصمیمات استراتژیک اثر دارند. آثار مستقیم عوامل جهانی بر تصمیمات استراتژیک تحت عنوان دیدگاه جهانی مطرح می‌شود. 

 

فناوری اطلاعات با مدیریت استراتژیک به صورتی گسترده و عمیق پیوند خورده است. امروز اطلاعات کشورها و مؤسسات در شبکه موجود است و لحظه به لحظه به‌روز می‌شود. فناوری اطلاعات در جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل، ارسال و دریافت این اطلاعات نقش اساسی دارد.

 

کاربرد فناوری اطلاعات و آثار آن بر تصمیمات استراتژیک، هم در این کتاب، ارائه می‌شود. پس امروز توجه به محیط طبیعی برای جوامع بین‌المللی، دولت‌ها، مؤسسات، مدیران و حتی مشتریان یک اصل اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.

مطالبی تحت عنوان، محیط طبیعی به‌منظور تبیین ارتباط قوانین و مقررات در سطح ملی و بین المللی و آثار آن بر تصمیمات استراتژیک ارائه می‌شود. 

 

فعالیت کشورها و مؤسسات بدون هماهنگی با رفتار رهبری و مدیریت اجرایی با آهنگ و صدای محیط طبیعی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

 

متن هر قسمت با استفاده از آخرین تحقیقات و اصول اخلاقی، مباحث جدید، مثال‌هایی از دنیای واقعی و توجه به مسائل اجرایی استراتژی به صورتی روان تدوین گردیده و به شکلی منظم و بادقت صفحه‌آرایی شده‌است تا بر میزان کارایی و اثر بخشی آن افزوده گردد.

 

یک مورد جامع و واقعی و به‌روز در صنعت مواد غذایی، در انتهای فصل اول آورده شده‌است، که در سراسر کتاب برای انتقال مؤثر مفاهیم و روش‌های مدیریت استراتژیک به عنوان مثال واقعی، مورداستفاده قرار می‌گیرد تا کاربران را برای چالش و تجزیه‌وتحلیل موارد مشابه در دنیای واقعی آماده نماید.

 

در پایان هر فصل یادداشت‌ها، پرسش‌ها و تمرین‌های تجربی آورده شده‌است. تمرین‌های تجربی، شامل هیجده تمرین در رابطه با موارد جامع شرکتی در صنعت مواد غذایی، ده تمرین در رابطه با دانشگاه محل تحصیل و ده تمرین در رابطه با دنیای واقعی تجارت می‌باشد.

 

در این فرصت از همه استادان و پژوهشگران، مدیران، کارشناسان، دانشجویان و علاقه‌مندان ضمن تشکر و قدردانی و سپاس‌گزاری، تقاضا می‌شود، که ما را از نظرات خود بهره‌مند سازند، تا امکان ارائه مناسب‌تر، این اثر در آینده فراهم آید.

 

امیدواریم این مجموعه بتواند بخشی از خلأ موجود را در تحقیقات، مشاوره و آموزش مدیریت استراتژیک جبران نماید.

 

برخی فهرست های اصلی و کلمات کلیدی در  این کتاب:


تجزیه‌وتحلیل مسایل
ماهیت مدیریت استراتژیک
الگوهای مدیریت استراتژیک 

مزایای مدیریت استراتژیک

اصول اخلاقی در مدیریت استراتژیک 

مقایسه استراتژی‌ها در سازمان‌های تجاری و نظامی 

شرکت مواد غذایی هرشی برای مورد کاوی 

استراتژی‌ها در عمل
استراتژی‌های یکپارچگی 
استراتژی‌های متمرکزسازی
استراتژی‌های تنوع سازی 
استراتژی‌های تدافعی 
رهنمودهایی برای اجرای استراتژی‌ها 
ادغام‌ها و خریدهای استقراضی
استراتژی‌های عمومی 
مدیریت استراتژیک در سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی

مدیریت استراتژیک در شرکت‌های کوچک 
مأموریت سازمان 
اهمیت مأموریت سازمان 
ماهیت مأموریت سازمان
اجزای تشکیل‌دهنده مأموریت سازمان 
تهیه و ارزیابی مأموریت سازمان 
بررسی عوامل خارجی 
نیروهای اجتماعی، فرهنگی
بوم‌شناسی و نیروهای محیطی دولتی و قانونی 
نیروهای فناوری 
نیروهای رقابتی 
منابع اطلاعات خارجی
ابزارها و روش‌های پیش‌بینی 
تجزیه‌وتحلیل رقابت 

الگوهای مبتنی بر پنج نیروی پورتر 
تجزیه‌وتحلیل صنعت 

ماتریس ارزیابی عوامل خارجی
ماتریس بررسی رقابت 
ماهیت بررسی عوامل داخلی 

رابطه بین واحدهای وظیفه‌ای سازمان 
واحد مدیریت 
واحد بازاریابی 
واحد مالی یا حسابداری 
واحد تولید یا عملیات

واحد تحقیق و توسعه 
سامانه های اطلاعاتی و رایانه‌ای
ماتریس ارزیابی عوامل داخلی 

بررسی و انتخاب استراتژی 

ماهیت بررسی و انتخاب استراتژی 
هدف‌های بلندمدت 
چارچوبی جامع برای تدوین استراتژی 
مرحله ورودی 
مرحله مقایسه 

مرحله تصمیم‌گیری 
جنبه‌های فرهنگی به‌هنگام انتخاب استراتژی 

جنبه‌های سیاسی به‌هنگام انتخاب استراتژی
نقش هیئت‌مدیره در اجرای استراتژی
مسائل مدیریت 
مدیریت تعارض 
تطبیق دادن ساختار با استراتژی 
تجدید ساختار و مهندسی مجدد 
مرتبط ساختن حقوق و عملکرد با استراتژی 
مدیریت مقاومت در مقابل تغییر 
مدیریت محیط طبیعی
ایجاد فرهنگ پشتیبانی 
توجه به تولید به‌هنگام اجرای استراتژی
توجه به عملیات به‌هنگام اجرای استراتژی 
توجه به منابع انسانی به‌هنگام اجرای استراتژی 
اجرای استراتژی در زمینه بازاریابی 
اجرای استراتژی در زمینه‌ی امور مالی یا حسابداری
اجرای استراتژی در زمینه تحقیق و توسعه 
اجرای استراتژی همراه با سیستم اطلاعات رایانه‌ای
ماهیت اجرای استراتژی 
مسائلی در زمینه بازاریابی 
مسائلی در زمینه‌ی امور مالی یا حسابداری 

مسائلی در زمینه تحقیق و توسعه 

مسائلی در زمینه سیستم اطلاعات رایانه ای 
ارزیابی استراتژی 
بررسی ارزیابی و کنترل استراتژی 
ماهیت ارزیابی استراتژی 
چارچوبی برای ارزیابی استراتژی 
منابع عرضه اطلاعات درباره ارزیابی استراتژی 
ویژگی‌های سیستم ارزیابی اثربخش
برنامه‌ریزی اقتضایی 
استفاده از رایانه برای ارزیابی استراتژیک 
رهنمودهایی برای مدیریت استراتژیک اثر بخش
مسائل جهانی در مدیریت استراتژیک 
مدیریت استراتژیک بین‌المللی 

ماهیت رقابت جهانی فرهنگ‌ها 

رهنمودهایی برای موفقیت در صحنه رقابت جهانی

 

شاد و پیروز باشید.


 

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.

بازگشت ^