*با سلام و درود به مهمانان عزیز و کاربران گرامی وبلاگ#مهرزاد، ضمن عرض ادب و احترام به شما، این صفحه به منظور اطلاع رسانی و برای نشر آگاهی و غنی سازی می باشد، خواهشمند است، هر گونه پیشنهاد یا انتقاد را به مدیر سایت بفرمایید.
کتاب نقشه استراتژی تبدیل دارایی های نامشهود به پیامدهای مشهود نوشته رابرت کاپلان و دیوید نورتون، با ترجمه حسین اکبری، مسعود سلطانی، امیر ملکی، توسط انتشارات آریانا قلم، به چاپ رسیده است.
برنامهریزی استراتژیک و داشتن نگاهی استراتژیک در پیشبرد اهداف سازمان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است.
سازمانها در اتخاذ رویکرد استراتژیک با دو چالش اساسی مواجه هستند:
اول، تدوین استراتژیهای سازمان،
دوم، تحقق و ارزیابی اهداف و برنامه تدوین شده،
رویکرد کارت امتیازی متوازن با هدف پاسخگویی به این چالشها توسط رابرت کاپلان و دیوید نورتون، در سال 1996 ارایه شد و کارت امتیازی متوازن به عنوان یک سیستم اندازهگیری عملکرد معرفی شد و تا حدودی نیز در مورد عملیاتی کردن استراتژی در چارچوب کارت امتیازی متوازن بحث شد.
هدف آنها این بود که نه تنها راه حلی برای مسئله اندازهگیری جامع عملکرد سازمانها ارایه دهند، بلکه تبدیل برنامههای استراتژی به برنامههای عملیاتی و مدیریت برنامههای عملیاتی و کنترل پیشرفت آنها درجهت پیادهسازی استراتژی را روشن تر کنند.
آموزش کارت امتیازی به عنوان یک سیستم اندازهگیری عملکرد، راهی برای عملیاتی کردن استراتژی و نیز روشی برای تحلیل نقاط قوت و ضعف سازمانها از سال 1376 وارد دروس برنامهریزی استراتژیک در دانشگاه های ایران هم شد. با توجه به استقبالی که سازمانها، به خصوص در کشورهای پیشرفته تر، از چارچوب مذکور نمودند، نویسندگان آن به توسعه ایدههای مطرح شده در کتاب پرداختند و کتابهای دیگری نیز به رشته تحریر درآوردند.
کتاب نقشه استراتژی رابرت کاپلان، شامل مطالعات عمیقی در شرکتهای بین المللی است. سازمان هایی که این مطالعات در آنها انجام شده است، شامل شرکت های تولیدی و خدماتی، شرکت های انتفاعي بزرگ و سازمان های غیر انتفاعی کوچک و چندین آژانس عمومی مثل مدرسه و... می باشد. این شرکت ها از آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی یا اروپا و آسیا را در بر می گیرند.
نویسندگان در مجموع این مطالعات موردی، جامع ترین مجموعه توصیف های استراتژی را گرد آورده اند.
امیدواریم بیان اصولی که در این متن آمده است، سازمان های دیگر را ترغیب نمايد، از قدرت نقشه های استراتژی برای توسعه و هماهنگی دارایی های نامشهود در جهت تبدیل به سازمانی استراتژی محور، استفاده کنند.
هدف این کتاب ارایه بینشی به مدیران حرفه ای به ویژه مدیران اجرایی، در مورد شیوه ایجاد تصویری جامع و بصری از استراتژی است. اولین گام در این مسیر تبدیل سازمان به سازمانی استراتژی محور است.
این کتاب درباره ادبیات مدیریت و اصطلاحات ذیل صحبت می کند:
دارایی های نامشهود
پیامدهای مشهود
شناخت فرآیندها
فرایندهای ارزش افزا
فرایندهای مدیریت مشتری
سرمایه های انسانی و نیروی کارآمد
کتاب نقشه استراتژی کاپلان برای فعالین حوزه استراتژی و کسانی که علاقه به مبحث مدیریت استراتژیک دارند هم، توصیه می شود.
همچنین، مطالعه کتاب سازمان های استراتژی محور در کنار این کتاب، پیشنهاد می شود.
لطفا برای جلوگیری از قطع درختان، به جز موارد بسیار ضروری، ازچاپ روی کاغذ، خودداری فرمایید.
غنی سازی برای کار آفرینی و مدیریت با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات