*با سلام و درود به مهمانان عزیز و کاربران گرامی وبلاگ#مهرزاد، ضمن عرض ادب و احترام، این صفحه به منظور اطلاع رسانی و برای نشر آگاهی و غنی سازی می باشد، خواهشمند است، هر گونه پیشنهاد یا انتقاد را به مدیر سایت بفرمایید. کار ما، با لبخند شما، کامل تر می گردد.
BABOK چیست؟
اگر در دنیای تحلیل کسب و کار فعالیت میکنید، حتماً نام BABOK را شنیدهاید. اما BABOK چیست و چرا اینقدر مهم است؟ در این جا به طور خلاصه به معرفی این راهنمای ارزشمند، اهداف و محتویات آن میپردازیم.
BABOK، استاندارد جهانی تحلیل کسب و کار
BABOK (مخفف Business Analysis Body of Knowledge) به معنای، پیکره دانش تحلیل کسب و کار، یک استاندارد جهانی است که توسط موسسه بینالمللی تحلیل کسب و کار (IIBA) تدوین شده است. این راهنما نه تنها یک کتاب ساده نیست، بلکه مجموعهای جامع از دانش، تکنیکها و مهارتهایی است که هر تحلیلگر کسب و کار برای موفقیت به آنها نیاز دارد.
هدف اصلی BABOK ایجاد یک درک و زبان مشترک در بین متخصصان این حوزه است. به همین دلیل، تمام حوزههای دانش تحلیل کسب و کار، از جمله مفاهیم، فعالیتها و تکنیکها را به تفصیل شرح میدهد. البته این استاندارد به معنی یک نسخه ثابت برای همه کسب و کارها نیست، بلکه باید توسط تحلیلگران کسب و کار با توجه به نیازهای هر سازمان، شخصیسازی
شش ستون اصلی حوزههای دانش BABOK،
استاندارد BABOK شش حوزهی دانشی و اصلی را تعریف میکند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
• برنامهریزی و نظارت بر تحلیل کسب و کار: شامل فعالیتهایی مانند انتخاب رویکرد مناسب برای تحلیل.
• استخراج الزامات و همکاری: فرآیند جمعآوری و استخراج اطلاعات از ذینفعان.
• مدیریت چرخه عمر الزامات: شامل ردیابی و اولویتبندی الزامات در طول پروژه.
• تحلیل استراتژی: درک وضعیت فعلی سازمان و تعریف وضعیت مطلوب آینده.
• تحلیل الزامات و تعریف طراحی: مدلسازی و طراحی راهحلهای مناسب.
• ارزیابی راهحلها: بررسی عملکرد راهحلهای پیادهسازی شده.
درباره موسسه IIBA بنیانگذار BABOK :
موسسه بینالمللی تحلیل کسب و کار (IIBA) در سال ۲۰۰۳ در کانادا تأسیس شد. این موسسه نقش حیاتی در توسعه و استانداردسازی حرفه تحلیل کسب و کار ایفا میکند. برخی از اهداف کلیدی IIBA عبارتند از:
• تعریف و توسعه پیکره دانش تحلیل کسب و کار (BABOK)
• افزایش آگاهی از ارزش تحلیلگران کسب و کار
• ایجاد بستری برای تبادل دانش و همکاری در این حرفه
• ارائه گواهینامههای معتبر برای متخصصان تحلیل کسب و کار
بررسی محتوای راهنمای BABOK :
این راهنما از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام به جنبههای خاصی از تحلیل کسب و کار میپردازند. در ادامه فهرست کامل محتوای آن را مشاهده میکنید:
• فصل اول: مقدمه و معرفی مفاهیم کلیدی مانند: تحلیل کسب و کار چیست؟ تحلیلگر کسب و کار کیست؟
• فصل دوم: معرفی مفاهیم کلیدی و مدل مفهومی تحلیل کسب و کار.
• فصل سوم: نحوه برنامهریزی و پایش فعالیتهای تحلیل کسب و کار.
• فصل چهارم تا هشتم: توضیح کامل شش حوزه دانشی BABOK.
• فصل نهم: معرفی شایستگیهای محوری مانند تفکر تحلیلی و مهارتهای ارتباطی.
• فصل دهم: شرح مفصل بیش از ۵۰ تکنیک کاربردی، از تحلیل SWOT تا مدلسازی فرآیند.
• فصل یازدهم: دیدگاههای مختلف در تحلیل کسب و کار، از جمله دیدگاه چابک و هوش کسب و کار.
چرا BABOK برای شما ضروری است؟
BABOK تنها یک کتاب نیست؛ بلکه یک مرجع معتبر است که به شما کمک میکند تا به یک تحلیلگر کسب و کار حرفهای تبدیل شوید. اگر به دنبال ارتقاء دانش و مهارتهای خود هستید، مطالعه و بهکارگیری این راهنما یک قدم بزرگ در مسیر موفقیت شماست.
در ادامه فهرست مطالب کتاب راهنمای پیکره دانش تحلیل کسب و کار را می توانید مشاهده کنید:
فصل اول: مقدمه
هدف از ارائه راهنمای BABOK
تحلیل کسب و کار چیست؟
تحلیلگر کسب و کار چه کسی است؟
ساختار کتاب راهنمای BABOK
فصل دوم: مفاهیم کلیدی تحلیل کسب و کار
مدل مفهومی محوری تحلیل کسب و کار
عبارتهای کلیدی
الگوی دسته بندی الزامات
ذینفعان
فصل سوم: برنامه ریزی و پایش تحلیل کسب و کار
برنامه ریزی رویکرد تحلیل کسب و کار
برنامه ریزی مشارکت ذینفعان
برنامه ریزی قواعد حاکمیتی تحلیل کسب و کار
برنامه ریزی مدیریت اطلاعات تحلیل کسب و کار
تعیین اصلاحات عملکرد تحلیل کسب و کار
فصل چهارم: استخراج و همکاری
ایجاد آمادگی برای استخراج اطلاعات
هدایت و اجرای فرآیند استخراج اطلاعات
تأیید نتایج استخراج اطلاعات
به اشتراک گذاری اطلاعات تحلیل کسب و کار
مدیریت همکاری ذینفعان
فصل پنجم: مدیریت چرخه عمر الزامات
ردیابی الزامات
محافظت از الزامات
اولویت بندی الزامات
ارزیابی تغییرات الزامات
تأیید و تصویب الزامات
فصل ششم: تحلیل استراتژی
تحلیل وضعیت کنونی
تعریف وضعیت آتی
ارزیابی ریسکها
تعیین استراتژی تغییر
فصل هفتم: تحلیل الزامات و تعریف طرح
تعیین و مدلسازی الزامات و طرحها
تأیید الزامات
صحه گذاری الزامات
تعیین معماری الزامات
تعیین گزینه های طرح
تحلیل ارزش بالقوه و راهکار توصیه شده
فصل هشتم: ارزیابی راهکار
اندازه گیری عملکرد راهکار
تحلیل شاخصهای عملکرد
ارزیابی محدودیتهای راهکار
ارزیابی محدودیتهای سازمان
توصیه اقداماتی جهت افزایش ارزش راهکار
فصل نهم: شایستگی های محوری
تفکر تحلیلی و حل مسئله
ویژگیهای رفتاری
دانش کسب و کار
مهارتهای ارتباطی
مهارتهای تعامل
ابزارها و تکنولوژی
فصل دهم: تکنیک ها
معیارهای پذیرش و ارزیابی
مدیریت کارهای انباشته
کارت امتیازی متوازن
بهینه کاوی و تحلیل بازار
طوفان فکری
تحلیل قابلیت کسب و کار
طرح توجیهی
تابلوی مدل کسب و کار
تحلیل قواعد کسب و کار
بازیهای تیمی
مدلسازی مفهومی
لغتنامه داده
نمودارهای جریان داده
داده کاوی
مدلسازی داده
تحلیل تصمیم
مدلسازی تصمیم
تحلیل مستندات
تخمین
تحلیل مالی
گروه های تمرکز
تجزیه کارکردی
واژه نامه
تحلیل فصول مشترک
مصاحبه ها
ردیابی موضوعات
درس آموخته ها
مقیاسها و شاخصهای کلیدی عملکرد
مصورسازی ذهن
تحلیل الزامات غیر-کارکردی
مشاهده
مدلسازی سازمان
اولویت بندی
تحلیل فرآیند
مدلسازی فرآیند
ساختن نمونه اصلی
بازدیدها
تحلیل و مدیریت ریسک
ماتریس نقشها و مسئولیتها
تحلیل ریشه اصلی
مدلسازی محدوده
نمودارهای توالی
لیست، نقشه و ویژگیهای شخصیتی ذینفعان
مدلسازی وضعیت
تحقیق میدانی یا پرسشنامه
تحلیل SWOT
use case یا سناریوها
داستانهای کاربران
ارزیابی سازندگان
کارگاه های آموزشی
فصل یازدهم: دیدگاه ها
دیدگاه چابک
دیدگاه هوش تجاری
دیدگاه تکنولوژی اطلاعات
دیدگاه معماری کسب و کار
دیدگاه مدیریت فرآیندهای کسب و کار
برای حفظ درختان و تعادل حیات، به جز موارد بسیار ضروری، ازچاپ روی کاغذ، خودداری فرمایید.
غنی سازی برای کار آفرینی و مدیریت با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات
enriching Management & Entrepreneurship by Information and Communications Technology